In gesprek met Customer Support Manager Aafko Roggema

Geplaatst op

Misschien heeft u hem wel eens voorbij zien komen: Aafko Roggema is één van onze specialisten op het gebied van Active Ageing. Aafko is hèt zonnetje van kantoor. Hij wandelt graag bij iedereen naar binnen voor een kopje koffie en een praatje. Deze vrolijke en behulpzame collega heeft jarenlange ervaring in de revalidatie- en fysiotherapiewereld. Hij is een meester in het oplossen van problemen. Tijd voor u om kennis met hem te maken!

Van zware machines naar de medische wereld: “een unieke kans om mijn kennis over verkoop en techniek toe te passen”

“Ik ben begonnen met werken in de verkoop van zware machines, maar op een gegeven moment was ik uitgekeken op deze baan. Ik wilde graag meer de kant van de sportmedische wereld op. Fysiotherapie wekte altijd al mijn interesse. Op een dag kwam ik een advertentie tegen van een vacature bij ProCare. Zij waren op zoek naar iemand met verkoopervaring en technische kennis. Die was voor mij een unieke kans om mijn kennis over verkopen en techniek toe te passen. Inmiddels ben ik al vijftien jaar actief voor ProCare, waarvan twaalf als accountmanager en drie binnen customer support.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Mijn werkdag begint altijd met mijn mail checken en daar een selectie uit opmaken van de belangrijkste punten die moeten gebeuren. Eigenlijk vindt 50% van mijn werk buiten de deur plaats, dus denk hierbij aan het rijden naar klanten binnen de Benelux om bijvoorbeeld presales te verrichten of hulp te bieden bij installaties. Ik bemoei mij ook met problemen die klanten met de apparatuur kunnen hebben. Zo ben ik twee weken terug naar een klant gereden omdat bepaalde softwareinstellingen niet naar wens waren, en heb ik dit opgelost. Mijn rol is de afgelopen jaren steeds meer veranderd van accountmanager naar customer support. Ook ben ik de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor het leveren van input voor productvernieuwing en softwareontwikkeling binnen Lode.”

“De blije reacties geven mij energie om optimaal te presteren in het werk dat ik nu doe”

“De leukste dagen zijn de dagen waarop ik veel op pad ben en verschillende klanten bezoek. De sociale interactie met (potentiële) klanten is wat mijn huidige werk zo leuk maakt! Ik wil mensen van dienst kunnen zijn en kunnen helpen, en de blije reacties geven mij energie om optimaal te presteren in het werk dat ik nu doe. Daarnaast geniet ik van het feit dat er iedere dag weer nieuwe uitdagingen zijn. ProCare is actief in een brede markt. In mijn vorige baan was ik enkel actief in Drenthe en Overijssel en werkte ik met een vaste klantenkring, terwijl ik nu veel meer nieuwe uitdagingen heb omdat ik nu te maken krijg met klanten binnen verschillende vakgebieden, zoals revalidatie, fysiotherapie, oncologie en cardiologie.”

Wat heb je bereikt voor ProCare waar je écht trots op bent?

“Waar ik echt heel trots op ben is dat wij niet alleen veel nieuwe klanten hebben binnengehaald de afgelopen jaren, maar dat mensen ook zijn teruggekomen bij ons omdat zij weten dat wij hele goede apparatuur aanbieden. Als ik een project moet benoemen waar ik heel trots op ben denk ik meteen aan het project bij schoenmerk Asics, waarin wij door heel Europa Running Labs hebben aangelegd. Het feit dat wij dat als team bereikt hebben zegt heel veel over de ontwikkeling van ProCare in de afgelopen jaren.”

En qua projecten binnen Active Ageing?

“Samen met accountmanager Wilco hebben wij er enkele jaren geleden voor gezorgd dat de ontwikkelaars van Lode en HUR bij elkaar zijn gebracht om een systeem te ontwikkelen waardoor de Lode producten ook met het HUR-systeem werken. Dit heeft ervoor gezorgd dat zowel de kracht- als de cardioapparatuur met hetzelfde SmartTouch softwaresysteem werkt.  In dit systeem kunnen de volledige trainingsprotocollen van cliënten ingeladen en gevolgd worden. Dit is een hele mooie ontwikkeling geweest waar wij aan bijgedragen hebben.”

“Out of the box denken”

“In Amsterdam hebben wij wel eens te maken gehad met een klant die trajecten wilde uitvoeren waarin een bloedtest verricht wordt in combinatie met een inspanningstest op de ergometer. Er bestond geen standaardoplossing voor het uitvoeren van zo’n gecombineerde test. Wij hebben toen, in overleg met de klant, een custom made oplossing kunnen creëren voor de ergometer waardoor het uitvoeren van deze combinatie van testen toch mogelijk was. Door out of the box te denken proberen wij altijd van meerwaarde te zijn voor de klant.”

Wat zou je nog willen bereiken?

“Ik wil graag dat wij een zeer stabiel bedrijf blijven, en dat we steeds meer voor de mensen kunnen betekenen. Ik vind het belangrijk dat we blijven doorgroeien en de nummer één zijn als het gaat het aanbieden van nieuwe oplossingen en technologieën binnen de wereld van de medische meetapparatuur.”