Zittend de dag door? Zo beperkt u de negatieve gezondheidseffecten van een werkdag!

Geplaatst op

We horen het steeds vaker. Zitten is ongezond. Wie zittend de dag doorbrengt, vergroot het risico op hart- en vaatziekten, dementie en vormen van kanker als borstkanker en dikkedarmkanker. Daarnaast maakt het ziektebeelden zoals rugproblemen en de gevolgen van hartinfarcten en hersenbloedingen, erger. Er is zelfs een verzamelnaam voor: het inactiviteitssyndroom. Met onze kantoorbanen brengen we de dagen steeds vaker zittend door. Behoort u ook tot deze groep? Er zijn een aantal tips om de negatieve gezondheidseffecten van een werkdag te verminderen.

Werknemers zitten gemiddeld 9 uur per dag

Gemiddeld zitten werknemers zo’n 9 uur per dag. Als u denkt dat dit geldt voor mensen met een kantoorbaan, dan heeft u het mis. Deze mensen zitten vaak nog langer. Studenten volgen op een tweede plek. Dat zitgedrag, is slecht nieuws. Volgens hoogleraar sportgeneeskunde Frank Backx, verbonden aan het UMC Utrecht, is zitten nog veel schadelijker dan gedacht. Zo zegt hij in gesprek met carrièreplatform Intermediair.

Wat moet je doen?

De hoogleraar werkte mee aan het opstellen van nieuwe beweegrichtlijnen en geeft verschillende tips om meer te bewegen tijdens de werkdag. Zo is het belangrijk de dag bewust te onderbreken. “Loop bijvoorbeeld even naar je collega om wat te vragen, in plaats van te bellen of mailen, haal koffie of loop als je aan het bellen bent,” zo zegt Backx. Idealiter zouden we elk half uur 5 minuten moeten bewegen. Lukt dat niet? Dan moeten we dat op zijn minst ieder uur doen.

Voor iedereen geldt: elke dag moeten we minimaal 30 minuten matig intensief bewegen. Dat moet te doen zijn, toch? “Het lijkt inderdaad weinig”, zegt Backx. “Maar slechts de helft van de Nederlandse bevolking redt dit. Zelfs sporters komen hier op hun vrije dagen vaak niet aan. Je moet daar echt bewust mee bezig zijn.”

Wisselen van houding

Raymond Gruijs, oprichter van opleidingsbedrijf en arbodienst Baanzinnig, geeft ook enkele tips. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om tijdens een werkdag veel te wisselen van houding. Is het bureau waar u aan werkt, zo hoog te zetten dat u ook kunt staan? Doe dit dan regelmatig! “Realiseer je wel dat je staand werken moet leren, dus verwacht niet meteen dat je net zo snel en comfortabel typt als wanneer je zit, maar geef jezelf wat tijd om daaraan te wennen”, zegt Gruijs.

Bureaufiets

“Een andere manier om genoeg beweging te krijgen, is door een bureaufiets aan te schaffen, zodat je tijdens het werk kunt bewegen”, aldus Gruijs. “Uit onderzoeken blijkt dat mensen daar ook nog eens creatiever en meer gefocust van worden.” Een dergelijke fiets zou gelijk helpen om de volgende richtlijn te halen.

Op iedere tien uur die we zitten, zouden we ter compensatie van dat ongezonde gedrag een uur moeten sporten. Zo zegt Backx.

Dat betekent dat veel mensen dagelijks een uur zullen moeten sporten, want aan die tien uur zit je met een kantoorbaan al snel. Wie denkt dat het in te halen is met twee uur intensief sporten in het weekend, heeft het mis. “Nee, dat adviseren wij juist niet”, zegt Backx. “Door de hele week weinig te bewegen en in het weekend overdreven actief te worden, vergroot je de kans op blessures en daardoor bewegen mensen juist weer minder. Beter is om twee of drie keer per week te sporten met minstens 48 uur ertussen, zodat je lichaam kans krijgt om te herstellen.”

De nieuwe beweegrichtlijnen

In 2017 zijn door de Gezondheidsraad nieuwe beweegrichtlijnen opgesteld. Volgens die richtlijnen zouden volwassenen wekelijks 2,5 uur matig intensief moeten bewegen. Onder matig intensieve inspanning wordt bijvoorbeeld wandelen (met een snelheid van 4 kilometer per uur) of fietsen (met een snelheid van 10 kilometer per uur) verstaan. Het advies is om dat niet in één keer te doen, maar verspreid over verschillende dagen. Het gaat vooral om regelmaat, zodat op den duur geldt: hoe langer, vaker of intensiever de bewegingen zijn, hoe groter het voordeel voor je gezondheid. Daarnaast zouden volwassenen minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten moeten doen. Tot slot wordt geadviseerd om te voorkomen dat je veel zit.

Ook wij doen iets aan ons zitgedrag

Ook bij ProCare vinden we het erg belangrijk om iets te doen aan ons zitgedrag. Toen Sinterklaas vorig jaar hoorde dat de beweegrichtlijnen zijn veranderd, heeft hij meteen ingegrepen en dit op ons overgebracht. We kregen van ons moederbedrijf Lode Holding namelijk een passend cadeau op 5 december: bureaufietsen en wekelijks een gezamenlijke sportactiviteit. Hiermee hopen we dit jaar allemaal aan de norm te voldoen!

Bron: https://www.ad.nl/ad-werkt/dit-is-hoeveel-je-moet-bewegen-om-niet-dood-te-gaan-van-het-zitten-br~a414ca9e/