Zo zorg je dat de patiënt je (beter) vindt | 5 praktische marketing tips

Geplaatst op

Als eigenaar of manager van een fysiotherapiepraktijk is het vast niet onherkenbaar. Je bent de hele week druk met patiënten, zorg dragen voor je praktijk en in het weekend zit  je vaak nog aan je administratie. Je zou graag wat meer willen doen om ervoor te zorgen dat patiënten jouw praktijk (beter) weten te vinden. Maar waar haal je de tijd vandaan? En waar begin je?

Dit artikel biedt je 5 handige marketing tips die je binnen een handomdraai toepast in de praktijk. Het hele artikel lees je trouwens in nog geen 15 minuten. Tijd om de administratie weg te leggen en mee te lezen!

Tip 1: Zorg dat je vindbaar bent in Google

Dat kan op verschillende manieren. Je kunt in Google adverteren (SEA), zorgen dat je op een natuurlijke manier in de zoekresultaten verschijnt (SEO), en je kunt je business promoten. Die laatste optie is het makkelijkste om snel gevonden te kunnen worden. Binnen een kwartier heb je een ingevuld profiel over jouw praktijk met openingstijden, website en telefoonnummer en ben je zichtbaar als iemand zoekt op een fysiotherapiepraktijk. Dat ziet er zo uit:

  • Wanneer iemand zoekt op een fysiotherapeut vanuit een bepaalde stad, dorp of regio:
  • Wanneer iemand zoekt op jouw specifieke bedrijfsnaam, komt je bedrijf met openingstijden etc. meteen rechts in beeld. Dat ziet er zo uit:

Google Mijn Bedrijf MCZ

Een Google Mijn Bedrijf account maak je hier aan: Google Mijn Bedrijf account.

Tip 2: Wees direct bereikbaar!

Niets zo vervelend voor een klant, dan moeten zoeken naar een manier om in contact te komen. Nog vervelender? Jij mist een (potentiële) klant. Zorg daarom dat bezoekers direct contact met je kunnen opnemen op ieder kanaal.

Dat begint natuurlijk bij je website. Zorg dat de bezoeker op je homepage meteen een telefoonnummer ziet en/of een mailadres zodat hij/zij contact op kan nemen. Plaats dit meteen bovenaan je pagina. Dit is de plek waar de meeste mensen kijken. Zie onderstaand voorbeeld van Praktijk van Iersel.

Blessure in het weekend

Vergeet daarnaast ook de mogelijkheden tot contact op je overige kanalen niet.

  • Heb je advertenties in Google? Plaats je telefoonnummer in een extensie onder de ad.
    Ad Amsterdam Fysio
  • Heb je social media kanalen? Zorg dat je contactgegevens meteen op je profiel in beeld zijn. Bijvoorbeeld in de afbeelding van de header op je profiel.

Tip 3: Laat je beoordelen! ★★★

Wanneer een potentiële klant overweegt om bij jou een dienst af te nemen, dan is het belangrijk voor hem of haar dat hij weet wat hij kan verwachten. Bied je wel echt de diensten aan die je zegt aan te bieden? Zijn mensen te spreken over de behandelingen? Wordt er op een vriendelijke manier gecommuniceerd? Is het makkelijk om een afspraak te maken? Allemaal vragen die zich afspelen in het hoofd van klanten.

Om potentiële nieuwe klanten te overtuigen, is het belangrijk dat je laat zien wat de ervaringen van vaste of voorgaande klanten zijn. Een cliënt wordt niet altijd meer naar jou door verwezen. Hij moet dus zelf moet zoeken naar een geschikte fysiotherapeut. Deze klant heeft een serieuze klacht en wil serieus worden genomen en niet bijvoorbeeld alleen een nieuwe broek kopen. Om twijfels weg te nemen, plaats je reviews.

Vraag je huidige klanten om een review over de door jouw aangeboden diensten achterlaten. Dat kan:

  • In Google reviews;

Google Reviews

  • Op social media kanalen zoals Facebook;
  • Op je eigen website.

Website quote blog

Voorbeeld blog

Extra goed is om uitgebreide patiëntverhalen en –ervaringen te delen op je eigen website.

Tip 4: Profileer je expertise!

Wat is de kracht van jouw praktijk? Heb je de meest innovatieve apparatuur of high-tech behandelingen? Ben je een specialist op het gebied van enkelblessures of manuele therapie? Of is je doelgroep bijvoorbeeld zwangere vrouwen of jonge kinderen? Laat dit dan zien! Laat potentiële klanten zien waar jij goed in bent, zodat ze weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren:

  1. Zorg dat je specialisme terugkomt op je website zodat wanneer mensen zoeken in Google ze ook daadwerkelijk bij je terechtkomen, dat kan in de vorm van content en afbeeldingen. Houd hierbij rekening met zoekmachine-optimalisatie (SEO);
  2. Deel je kennis over het specifieke onderwerp. Wanneer je alles van iets weet, zorg dan dat je dit ook naar buiten brengt. Deel succesverhalen of interessante artikelen op je LinkedIn pagina en laat de wereld zien waar jij alles vanaf weet. Maar dat kan natuurlijk ook in de vorm van een blog, geschreven door een expert binnen je bedrijf.

Wanneer potentiële klanten zien waar jij goed in bent, heeft dat twee voordelen:

  • Ze weten exact waarvoor ze wel of niet bij jou moeten zijn en dat scheelt de cliënt zelf een zoektocht naar de juiste behandeling. Maar, het belangrijkste, het scheelt jou ook het afhandelen van mails of telefoontjes wanneer iemand op zoek is naar iets dat jij niet aanbiedt.
  • Klanten gaan erop vertrouwen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor een bepaalde behandeling. Jij bent immers de expert en weet alles van een bepaald onderwerp waar zij minder van weten.

Tip 5: Laat jezelf zien!

Door bovenstaande vier tips toe te passen doe je dat natuurlijk al. Maar denk naast de standaard kanalen ook eens aan andere opties waar je jezelf kunt laten zien. Laat goedkoop flyers drukken en een stagiair deze rondbrengen, of begin met een gesponsorde social media campagne op Instagram. Wees creatief! Er zijn verschillende manieren waarbij je op goedkope en niet-tijdrovende manier een groot bereik kunt creëren en zelfs specifiek op jouw doelgroep kunt targeten. Wist je bijvoorbeeld dat je al voor €20 per maand kunt adverteren op social media? En dat je binnen een uur een gratis mailing hebt opgesteld en verstuurd zodat die klant die een aantal maanden niet is geweest, net even weer aan jou denkt?

De mogelijkheden voor (online) marketing zijn eindeloos. Het belangrijkste is dat je je website op orde hebt en daar de juiste informatie aanbiedt. Als je dit tot in de puntjes verzorgd hebt, wordt het tijd om te werken aan de kanalen waarop klanten je kunnen vinden. Pas daarbij bovenstaande tips toe en je zult snel verschil merken in de aanvragen.

Wil je meer informatie en tips? Bijvoorbeeld over SEO, SEA of adverteren op social media? Neem dan contact op met onze online marketing specialist. Klik hieronder om te mailen. 

Mail direct